۱۳۹۷ دی ۱۳, پنجشنبه

طرز تهیه آش گوجه فرنگی خوشمزه و مخصوص

دستور تهیه آش گوجه فرنگی خوشمزه و مجلسی
آش گوجه فرنگی از آش های خوشمزه و معروف ایرانی می باشد و این آش با تند بودنش مشهور است. آش گوجه فرنگی در شهرهای مختلف ایران نظر تبریز ، اردبیل ، زنجان و تهران با دستورات مختلفی پخته می شود. در طبخ این آش از گوجه فرنگی ، لوبیا ، برنج و سبزی مخصوص این آش استفاده می شود. این آش واقعا مزه بی نظیری دارد و ارزش یکبار امتحان کردن را دارد.
به هر حال اگر با طرز تهیه و درست کردن آش گوجه فرنگی آشنایی ندارید در این پست آشپزی بارونک ، طرز تهیه و مواد لازم آش گوجه فرنگی برای 4 نفر را آماده کرده ایم که شما به تنهایی با این آموزش آشپزی می توانید آش گوجه فرنگی خوشمزه و عالی درست کنید.
طرز تهیه آش اوماج ساده و خوشمزه
طرز تهیه آش اوماج ساده و خوشمزه
آش اوماج یکی از آش های سنتی و خوشمزه ایرانی است و به عنوان آش ...
موا د لازم آش گوجه فرنگی 4 نفر
گوجه فرنگی نیم کیلو
سبزی آش شامل تره ، جعفری و گشنیز 300 گرم
برنج یک پیمانه
لوبیا چیتی یا لوبیا چشم بلبلی یک پیمانه
پیاز متوسط 2 عدد
رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری
زردچوبه به میزان لازم
نمک به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
مراحل تهیه آش گوجه فرنگی
1. ابتدا لوبیا چیتی را از شب قبل خیس می کنیم تا هم نفخ آن از بین برود و هم راحت تر پخته شود. برنج را از یک ساعت قبل پخت خیس می کنیم. برای شروع لوبیا چیتی را در یک قابلمه به همراه آب روی حرارت قرار می دهیم تا بپزد. پس از پخت با استفاده از یک صافی آب آن را جدا می کنیم و دور می ریزیم و لویبا چیتی پخته شده را کنار می گذاریم.
2. در این مرحله پیاز را پس از پوست گرفتن به صورت نگینی خرد می کنیم و در قابلمه ای که برای پخت آش در نظر گرفته ایم مقداری روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم. پس از اینکه روغن کمی داغ شد پیازهای خرد شده را اضافه می کنیم و سرخ می کنیم سپس مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.
3. در ادامه کمی 5 لیوان آب اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب جوش بیاید. پس از به جوش آمدن حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم و برنج را که از یک ساعت قبل خیس کردیم به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا برنج نیم پز شود. سپس سبزی آش را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا سبزی ها هم بپزند.
4. در این مرحله گوجه فرنگی را رنده می کنیم و به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم و در انتها لوبیا را که از قبل پختیم به آش اضافه می کنیم. سپس رب گوجه فرنگی را با کمی آب در یک لیوان رقیق می کنیم و به آش اضافه می کنیم و بعدش درب قابلمه را می گذاریم تا آش با حرارت ملایم به خوبی بپزد. در این مرحله اگر احساس کردید اب آش کم است مقداری آب جوش اضافه کنید.
5. در 10 دقیقه آخر پخت نمک ، فلفل و آبغوره (در صورت تمایل) به آش اضافه می کنیم. توجه کنید آش گوجه فرنگی با تند بودنش مشهور است پس به اندازه کافی فلفل اضافه کنید تا آش خوشمزه و تندی داشته باشید. پس از اینکه آش با حرارت ملایم پخت و به غلظت مورد نظرمون رسید حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم و آن را در ظرف سرو می کشیم. برای تزیین می توانید از کشک ، پیاز داغ ، سیر داغ و نعنا داغ  استفاده کنید. امیدواریم از خوردن این آش گوجه فرنگی خوشمزه لذت ببرید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر